Det er ca 3 uker siden jeg kjøpte et par
busker med Duftabelia (Abelia masanensis).
Jeg har nok busker,
men de virket som et trekkplaster på meg.
Nå har de stått på et kjørlig rom,
og venter på utplanting. Sånn ser de ut i dag.
Jeg skrev på navnet til firmaet som la ut bildet.
Rh. kesangiae ble kjøpt hos O. J. Larsen i Ålesund for
ca 5 år siden, og potta har stått nedgravd ute i hagen.
Nå har den fått en permanent plass,
og nyplantet ble den sånn.
men bladene blir også store etterhvert.
Nettfirmaet har jeg også her påskrevet bildet.
For å pynte litt over rhodoen
ble det også plantet en liten Hagesildre (Saxifraga).
Den lille Hagesildren er litt pjuskete som nyplantet.
Men på dette bildet er den fin.
rett utenfor stranda her jeg bor.
Dette var det første bildet jeg tok av båten.
Naboøya bakom, og bildet er tatt med telelinse.
Så derfor ser både båten og øya bakenfor veldig nær ut.
Jeg tenkte at den antagelig gikk videre temmelig kjapt.
Men den lå her til ca kl 1200 før den den gikk videre.
Jeg tror ikke jeg har sett båter fra Kystvakta annet enn
på bilder før. Etter ca 20 år på verdens hav så har jeg jo
sett mange slags båter.
Så både Raco og jeg ble overrasket da vi gikk ut.
Han reagerte med heftig bjeffing på denne ukjente farkosten.
Dette er ved hjortegjerdet som holder ville dyr ute,
og tamme dyr (som Raco) inne.
Kattene kommer seg gjennom for å holde vånd etc borte.
Ankeret ble lettet, og båten gikk utover mot leia (til venstre).
Jeg vet ikke hvilket oppdrag de hadde.
Jeg ringte ikke til noen kjente i nærheten for å fortelle om båten.
Så slapp de masse nysgjerrige som kom i båter for å snakke om alskens. Det var bare Raco og jeg som så dem (så vidt jeg vet da).


Du har så mange flotte planter i hagen din Martin. Duftabelia kjenner jeg ikke til. Vakre rhododendron hos deg, og spennende med båten som dukket opp.
SvarSlettDen båten fra Kystvakta var dagens opplevelse for meg. Oppleve en båt som jeg aldri har sett tidligere var spennende å se.
SlettHej Martin!
SvarSlettDu har så mycket spännande växter. Och spännande är det också för Raco att spana in fartyget.
Hälsningar Marika
Jeg antar at denne båten er her pga drukning av flere fisketurister i havet ved Smøla (ei stor øy). Vinden kan være brutal hos meg også. Men lengre ute i havet er det enda værre, og båten deres har visst kantret. 3 menn druknet.
SlettDet var tråkigt att höra. Havet är fint men kan vara mycket farligt också. Det vet du som varit ute på långresor.
SlettHälsningar Marika
Ja Marika. Jeg har vært på de fleste havområder unntatt isområdene i nord og syd. Men stillehavet, atlanteren, arabiske hav osv har jeg vært mange ganger.
SlettDuftabelia er en smuk busk og jeg kan godt se hvorfor du er tiltrukket af den. Der sker meget rundt omkring både i haven - og udenfor hegnet! Spændende at du så kystvagten ligge bi i vandet, og hvis jeg skulle gætte så var det nok for at nyde udsigten til din dejlige have:-)
SvarSlettHilsner fra Ulla
Nei Ulla. De er på arbeid for å gjøre det de kan aller best. En liten fiskebåt fikk problemer i dårlig vær, og det var 3 mennesker ombord. De har dessverre druknet, og det er ganske nært.
Slett