torsdag 28. mai 2026

Mye som blomstrer nå.

Denne magnoliaen ble plantet rett ved husveggen
for ganske mange år siden.
Det er jeg glad for nå. 
Jeg kan sitte inne i glassverandaen å se rett på den.


Ved siden av ei måneskinnslampe med bilde
av en hjort. Eller så er det kanskje et rådyr.
Magnoliaen er antagelig sorten 'Susan'.  


På motsatt side av glassverandaen står en plante innendørs.
Det er 'Madagaskars juvel' (Euphorbia leuconeura) som jeg
fikk av en god venn for mange år siden. Da var planta liten.
Den første måneskinnslampa jeg kjøpte henger også der.


Jeg har plantet enda en rhododendron art.
Dette er rh. sikangense i potte, og som nyplantet.
Den ble kjøpt for ca 5 år siden, 
og har stått kjørlig i lysthuset om vinteren.




Litt lesestoff angående rhododendron har det også blitt.


Dette er en blodbøk jeg fikk av en plantevenn fra Bergen
mens Hagepraten var aktiv.
Nå er Praten nedlagt, og det medfører flere innlegg på
egen blogg istedet. Helt greit for meg.
Med litt staudebeplanting under blodbøken.



14 kommentarer:

  1. Det er jo synd for deg at hagepraten ble nedlagt Martin, men veldig hyggelig med flere blogginnlegg fra deg. Det er spennende med alle dine rhododendron. I år skal jeg beskjære mange av de gamle jeg har, for de er ikke så fine i veksten mer. Hard beskjæring gjør underverker med de :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gamle rhododendron kan bli som nye etter beskjæring. God idé Marit.

      Slett
  2. Jeg er helt enig med Marit! Dine indlæg på bloggen læses med interesse, og jeg nyder også dine billeder. Susan er meget dejlig og når du kan sidde i din glasveranda med poetiske måneskinslamper bliver det vel ikke hyggeligere? Flot rødbøg med fin underplantning!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Den blodbøken er så liten at den fortsatt har grener nede ved bakken. Så dermed ser den fin ut.

      Slett
  3. Hei Martin.
    Så fin magnolia og måneskinnslamper!
    Jeg tror jeg avvikler mine rhododendron. De blir aldri mer enn max 50 cm høy pga at de blir flattrykket av snøen hver vinter - og de er vanskelige å binde opp. Dine ser jo "spretne" ut og klare til å strekke seg. Blir nok kjempefine.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Pga fargen ser denne magnoliaen ekstra fin ut, og i år har den mange blomster. Den er plassert på et heldig sted.

      Slett
  4. Veldig fin Magnolia, skulle gjerne hatt flere om jeg hadde plass. Har bare Merrill som har blitt et så stort tre at barn klatrer i det. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne magnoliaen ser nesten litt tropisk ut i år.
      Veldig stas akkurat nå.

      Slett
  5. Flot magnolia - så yndig og fin. Mange magnolier kan være store og overdådige.

    SvarSlett
  6. Flott å se på både Magnolia og måneskinnslamper.
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte endel måneskinnslamper for noen år siden. Men etterhvert ble det nok av dem.

      Slett
  7. Hej Martin!
    En riktigt fin Magnolia, och så bra att man kan njuta den inifrån.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flere hvite magnolia i hagen, men denne skiller seg litt ut pga fargen.

      Slett