Viser innlegg med etiketten Slyngplanter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Slyngplanter. Vis alle innlegg

torsdag 23. april 2026

Mye som spirer i april.

Det har vært flere fine sommerdager, men nå
har det blitt mere vanlig vær med regn og vind.

 
Må bare håpe at ikke alle blomsterknoppene ødelegges.
Ved husveggen står keiserkroner og blomstrer.
Bildet under er prydkirsebær.


Denne arten med rhododendron heter  Stewartianum,
og dette er første gangen den kommer med blomst.
Blomsten ser ut til å bli en helt rød, og som antagelig er litt 
skjeldent for akkurat denne typen rhododendron.
Bladene er litt skadet av mye vind i vinter. 
Jeg kjøpte busken våren 2016, og da var den liten.


En annen rhododendron, rh Rex, vil neppe blomstre i min tid.
Det er en rhodo som blir stor, og trenger mere tid.
En fin sort som får ganske store blad. Her er den.


Ved veggen utenfor galleriet har en hvit blåregn vokst
helt opp til taket på huset.
Den har mange fine skudd, 
men blomster har det ikke blitt enda.


Men både kastanje og syrin Ludwig Spath 
har blomsterknopper. 
Kastanjetreet har jeg sådd fra nøtter
som jeg plukket på NTNU i Trondheim.


En litt uvanlig busk i norske hager er Garrya elliptica.
Den har stått ute i hele vinter uten dekke. Men har nye skudd.
Det var et sjangsespill, og det har gått bra. 
Jeg sådde flere, og de andre står i lysthuset for å ha reserve.

 
Martagonliljene har klart seg fint i mange år,
og dette er diverse sorter med forskjellige farger.


Svarthyll, Black Lace, har også klart seg godt i mange år.
Den bryter med sine mørke skudd.


Skogskjegg (han-planter) er også et sikkerstikk.
10 stk ble plantet rundt flaggstanga for mange år siden.
Sånn ser de ut nå. Hun-planter er det ikke på eiendommen.
Jeg viser hvordan de tar seg når de blomstrer på bildet under.


Et annet sikkerstikk er eføy 'Gold Heart'.
Den er fin med det lyse hjertet midt i bladet.
Men er litt sliten etter all vinden i vinter.
Den har festet seg til muren på låvebrua (galleribrua).


Blå valmuesøster sådde jeg for noen år siden,
og de kommer hvert år nå.


Utenfor glassverandaen er det mange blomsterknopper 
på magnolia soulangea (Praktmagnolia). 
Litt forvirrende med så mange blomsterknopper.


Juleroser knekt av regn og vind. 
Det var det første som møtte meg i morges.



Jeg avslutter med denne fuglekassen kjøpt hos Biltema.
Tidligere var det alltid stær som hekket her.
Men kassene var blitt gamle og falleferdige, og jeg kjøpte nye.
Men det var småfugler av noe slag som innstallerte seg.
Sånn gikk det. 
Jeg vet ikke hva som har skjedd, men rovfugl av noe slag ødela.

søndag 19. april 2026

April måned og tidlig sommer .

 Det er rydding etter vinteren akkurat nå.
Det er nærmest full sommer i hagen, 
og busker og trær danner blomsterknopper.

Dette er rhododendron strigillosum som er kommet 
lengst, og flere knopper viser farge allerede.



Dette er skudd/knopper på Magnolia Aashild Kalleberg
og den nederste heter Swede Made.
De står side om side ved et berg.


Men dette er skudd på blåregn som står ved 
veggen til galleriet.
Jeg har to blåregner. En er hvit og den andre er blå.
Skuddene ser ganske like ut.
Ingen av dem har blomstret, men de har blitt ganske høye.


Dette er ei nykjøpt plante som fortsatt står i potte.
Det er abelia, og jeg ble fristet da jeg så bilder av den.
Etter hvert finner jeg en god plass til den.
Busken har fine nye skudd.
 

Dette er Ginkgo biloba (eller Tempeltre).
Den har overvintret ute i flere år nå og har grønne skudd.
Uten dekke om vinteren.


Disse to pottene med orangelilje (henryi) har jeg hatt i mange år.
De overvintrer i garasjen, og står på ei trillevogn.
Så kan de lett trilles dit jeg ønsker de skal pryde hagen.
Liljene blir så høye at de ofte må binders opp etter hvert.
Nå har de allerede begyndt å vokse.


Noen sommerblomster har begyndt med blomstringen.
Dette er Million Bells.
Det er veldig mange sorter som spretter nå, 
og kanskje lager jeg enda et innlegg med spirende planter.



Jeg avslutter med et minne fra Iran og Hormuzstredet 
siden det er veldig aktuelt akkurat nå.
Denne lampa ble kjøpt i Iran da jeg var ung, 
og reiste rundt i verden med diverse skip. 
Jeg ville neppe kjøpt den i dag, 
og den har bare ligget i ei eske på mørkloftet.
Jeg har gått gjennom Hormuzstredet mange ganger.

Men lampa ble ganske nettopp tatt ned for en sjekk,
og nå står lampa i glassverandaen. Den har fått ny ledning.

tirsdag 24. februar 2026

Årets første blomstring i drivhuset pluss diverse.

 Det er litt stas at noen planter allerede har startet.
Den hvite blomsten som har kommet lengst er
Clerodendrum wallichii.


Men det er Petrea volubilis som får flest blomster.
Blomstene har ikke kommet så langt enda, 
men det er mange ranker med blomster på gang.




Ei gaveplante til jul har sin siste blomst i drivhuset nå.
Det er en rød Amaryllis.


Det er også trivelig med alle de andre som lever her.
Jeg tenker på kattene (Rakker og Røver) pluss vår 
elskelige hvite Golden retriever (Raco).
Jeg viser Raco i glass i dag. 
Akkurat denne varianten ble kjøpt på en feriereise.

Men kattene er i natura.



Jeg viser også et bilde av den hvite hesten 
som tidligere levde her. Hun het Rita, og hadde et godt liv.
Når hun ikke jobbet med å trekke høylass inn på låven,
så gikk hun fritt i skogen i nærområdet. 
Her står hun og venter på å få jobbe. 
Jeg husker henne godt fra jeg var ung.

Her er et bilde jeg tok fra fjellet ovenfor gården for mange
år siden. Det var fortsatt gårdsdrift, og hesjene synes 
til venstre. Nå er det plen nedover der. Tidligere var
fjøstaket grønt, men hele bygget er nå pusset opp.



Her er inngangen til galleriet, og med to store blåregner.
Den største blåregnen er hvit. Men de har aldri blomstret.
Vinduet til kafeen er mellom blåregnene.

Inne i kafeen skal det i år henge et maleri laget av 
kunstneren He Marli. Hun bodde i Trondheim i flere år,
og jeg kjøpte flere verk som hun laget.
I fjor hang det et maleri laget av Tor Arne Moen der.

Dette er et verk laget av kunstneren Paul Ivory Carrier.
Han døde dessverre alt for tidlig.
Det var galleristen P.K. Solbakken som kjøpte maleriet,
og måneskinnslampa hang jeg opp bare fordi den er fin.

Dette er forsiden av skulpturen med håret i forrige innlegg.
Skulpturen heter "Johannes døperen" og står nå inne
i bokhylla. Den er laget av Magnus Vartdal.
Maleriet av Paul Carrier henger også inne i bolighuset.

Dette er et reiseminne fra den gangen jeg jobbet som 
sjømann rundt omkring i verden. 
Et kokekar fra Persiske Gulf egner seg til blomster. Det
er i kobber, og er tungt. Så det henger greit i vinden her.

søndag 2. november 2025

Calycanthus raulstonii og C. floridus

 Jeg har ganske nettopp kjøpt calycanthus r. 'Aphrodite'.
Det er lenge siden jeg har sett den i salg, og nå var den 
nedsatt i pris. Så dermed måtte jeg bare kjøpe den.

Jeg har omplantet den til ei større potte, og røttene har 
nå fått mere jord rund seg. Potta står i et av glasshusene
med litt varme. Så vil det vise seg om den overlever til
våren kommer.

På nettet ser den sånn ut i blomst. Flott synes jeg.
Jeg har påført bildet firmanavnet der bildet ble hentet.

For noen år siden sådde jeg Calycanthus floridus, 
og de frøa så sånn ut.

Etter noen år så planta sånn ut, 
men jeg tror frøplanta dessverre har takket for seg.

Ute i hagen er det fortsatt litt som viser farger.
Dette mener jeg må være vingebeinved.

 Dette er ei kanadisk rose. Jeg plantet 3 stk sammen,
og jeg er usikker på hvem av dem det er.

Dette er apeskrekk og skjermtre (skiadopitys verticalata).
Skjermtreet til venstre.

Dette er rhododendron 'Redwood' som er plantet
foran drivhuset. Busken er full av knopper.

Inne i drivhuset står fuchsia boliviana og blomstrer.

Inne i stua blomstrer et håndknyttet persisk silketeppe.
Det ble i sin tid kjøpt i Trondheims butikk for denslags.
Butikken er nå overført fra far til sønn.