torsdag 25. juni 2026

En sommerdag ved kysten.

 Jeg antar at sommeren er litt annerledes
hos de som bor skjermet på østlandet, enn 
det er for oss som bor utsatt for himmelens vrede
ute ved kysten.

Jeg var ute med kameraet mens det regnet og blåste.
Dette er sittegruppen ved flaggstanga.
Mange av  blomstene på skogskjegg's han-planter
har hatt det litt tøft. De er ganske høye når de blomstrer.
Han-plantene sprer seg ikke slik som hun-plantene gjør.
Røttene må delers for å få flere han-planter. 

Det er ingen trær som har veltet eller fått store grener
avbrekt. Men det ligger mange små avbrekte grener rundt
omkring. Så i dag blir det litt rydding i hagen.
Blåregn på veggen til galleriet har klart seg fint.

På andre siden, ved et berg, har 
magnolia Aashild Kalleberg og en stor samling med liljer
også klart seg bra.



Hage-benkene er så tunge at de står stødig selv med mye vind.
De er norske, og laget av Ulefos.
Koreagranene har beholdt de litt spesielle konglene 
som peker oppover.



Jeg har overvintret både Tempeltre (Ginkgo Biloba)
og Garrya elliptica uten beskyttelse utendørs i vinter.
Det gikk bra, og det ser ut til at de trives.
Ginkgoen øverst. Begge plantene står ved et berg.



Denne stauden har stått utendørs i flere år, 
og klarer klimaet bra. Jeg kaller den Blåkløver.
Den har ingen ting med kløver å gjøre, 
men bladene ligner på kløver.

Denne pelargonien har jeg i lysthuset om vinteren for å
være sikker, men den står ute om sommeren. 
Den har duftende bladverk.


torsdag 18. juni 2026

Nyvasket drivhus

Begge glasshusene, drivhus og lysthus, er nå vasket.
Det var galleristen, tidligere scenograf ved Trøndelag Teater, 
Per Kristian Solbakken som tok på seg den jobben.
Både taket, veggene og gulvet ble rengjort etter vinteren.
Det blir jo mye rusk i et hus fullt med planter.
Det er to rom i drivhuset, med skyvedør mellom
stort og lite rom. 
Dette for å kunne ha det både kjørlig og varmt.
Det er også 4 elektriske lufteluker i taket. To på hver side.


Men først måtte begge husene tømmes for planter.
Plantene ble fraktet til garasjen, og det var jobben min.
Det ble temmelig fullt der inne.
Det er den tidligere møkkakjelleren som nå er blitt garasje.
Gårdsveien til garasjen går mellom drivhuset og galleriet, 
og den veien brukes ikke av andre. 
Veien er stengt for ferdsel med låst bom.

Plantene ble fraktet med ei firehjuls tralle 
som er grei for denslags. Jeg har 2 stykker. 
Da ble plantene også sjekket om de var friske og fine.
Pluss at noen får ny jord.
Jeg har nå begyndt å sette inn plantene igjen.

Dette er det minste rommet, og det rommet
brukes også til planter. Men med skyvedør mellom.
Stillaset skal stå der inne, og med planter i to høyder.


Dette er 'Bekken Bru' mellom hovedhuset og drivhuset.
Broen er laget av galleristen, og broen er nødvendig.
Den brukes mange ganger om dagen. 
Navnet på broen er litt preget av Bakke Bru i Trondheim.


Vår kjære golden retriever 'Raco' er blitt syk, og skal
snart sjekkes hos dyrlegen igjen.
 Så vi har gjort klart et sted han skal ligge når den
tiden kommer. Jeg viser et bilde av han fra i fjor.

Bare tanken på at han snart blir borte er vondt.
Men her er Raco-benken hvor han ofte har ligget 
og sett utover.
En stor stein er hentet fra skogen i nærheten,
 og den blir hans gravstein.


Gjerdet nedenfor har vi satt opp for lenge siden.
Det er for å hindre ferdsel av hjort og rådyr 
som det er veldig mye av her.
Pluss at Raco kunne løpe fritt i området her inne.
Så han har hatt et godt liv tror vi.

 
 Jeg tar med et bilde av lysthuset også.
Det ble vasket først, og står på andre siden av 
gårdsveien.
Det er mange busker rundt omkring. 
De fleste plantene er hjemmelaget. Altså sådd fra frø.



For å ha annet enn mange andre selger av planter, så pleier
jeg å importere frø fra England. 
Det er lov, men jeg må oftest betale litt ekstra i toll. 
Helt greit det. De fleste hobbier koster litt, 
og jeg koser meg når plantene spirer.

Jeg avslutter med en velduftende azalea
som står ved drivhuset.
 
Men denne ser du ikke blomstre mange steder i Norge.
Jeg så den første gangen i utlandet, og ble veldig nysgjerrig.
Frø ble kjøpt i England, og jeg har den inne i drivhuset.

tirsdag 9. juni 2026

Hagen i juni måned

 Det er mye som blomstrer på denne tiden.

Men også i fuglekassene er det mye aktivitet.
Denne kassen la jeg ut et bilde av i april i år,
og da så det ikke bra ut.
Men nå mates fugleungene, 
og jeg har utsikt til vedboden fra hagebenken.

Her er det 4 bilder fra når fuglemor flyr inn og ut.
Fuglen lander, mater og flyr opp for å hente mere mat.
Fuglen bryr seg ikke om at jeg og hunden Raco 
sitter i nætheten, og er ivrig med det viktigste.
Kassen ble kjøpt på Biltema, og var tenkt til Stær.
Men så ble det en mindre fugl istedet. Helt greit det.

Jeg viser et nærbilde av den mørke nesa til Raco.
Fargen er like mørk som da han var ung, og tennene
er blenda-hvite. Han er nå ca 14 år, og begynner å eldes.
Benken sees bakenfor.


Det er så mye som blomstrer at det er litt vanskelig å velge.
Men blåregn og noen rhododendron pluss azalea tar jeg med. 



Ved husveggen er det god duft.


Jeg avslutter med en sitteplass ved et tverr-berg 
som naturen har plassert i hagen. 
Berget strekker seg langt nedover, 
og stranda er et stykke nedenfor.

Fra gammelt av er det plantet et epletre der,
og det summer ofte av innsekter. 
Men eplene er ganske sure, 
og antagelig var det bare eplesteiner som ble plantet.


lørdag 6. juni 2026

Ekorn i nærheten

Det ble et litt trist møte med ekorn i går.
Vår hvite katt 'Rakker' er en svært dyktig jeger,
og han har utryddet vånd (jordrotter) fra eiendommen.

Det er jo bra, men andre dyr som han fanger er ikke
like hyggelig. For noen dager siden kom han med en
sort orm (antagelig stålorm), men i går kom han med en liten ekornunge. Da ble han øyeblikkelig stengt inne, og ekornet
ble sjekket for skader. Alle føttene var hele og fine,
og han krabbet litt rundt omkring. Sånn så han ut i går.

Jeg jobbet i hagen, og sjekket ekornet med jevne mellomrom. 
Men så rotet han seg ned i den tørre bekken, 
og da bar jeg den lille ungen langt ut 
i skogen i håp om at mora skal finne han. 
Jeg satte han opp i et lite tre, 
men lurte på om jeg burde ha brakt han til dyrlegen. 
Jeg vet ikke hvordan dyrlegen ville ha reagert på det. 
Jeg er en godt voksen man, og det ville kanskje virket litt spesielt.

Her er en stor blomstrende hestekastanje som jeg har dyrket opp
fra den var ei nøtt i høyskoleparken (NTNU).
Disse trærne står på plena mellom bolighuset og galleriet.
Gårdsveien går rett ved siden av treet.




Det blir vel snart en tur ut i skogen for å se om
ekornungen er død, eller om den er borte.

torsdag 28. mai 2026

Mye som blomstrer nå.

Denne magnoliaen ble plantet rett ved husveggen
for ganske mange år siden.
Det er jeg glad for nå. 
Jeg kan sitte inne i glassverandaen å se rett på den.


Ved siden av ei måneskinnslampe med bilde
av en hjort. Eller så er det kanskje et rådyr.
Magnoliaen er antagelig sorten 'Susan'.  


På motsatt side av glassverandaen står en plante innendørs.
Det er 'Madagaskars juvel' (Euphorbia leuconeura) som jeg
fikk av en god venn for mange år siden. Da var planta liten.
Den første måneskinnslampa jeg kjøpte henger også der.


Jeg har plantet enda en rhododendron art.
Dette er rh. sikangense i potte, og som nyplantet.
Den ble kjøpt for ca 5 år siden, 
og har stått kjørlig i lysthuset om vinteren.




Litt lesestoff angående rhododendron har det også blitt.


Dette er en blodbøk jeg fikk av en plantevenn fra Bergen
mens Hagepraten var aktiv.
Nå er Praten nedlagt, og det medfører flere innlegg på
egen blogg istedet. Helt greit for meg.
Med litt staudebeplanting under blodbøken.