søndag 24. mai 2026

Enda flere rhododendron er plantet.

Rh. rex aff har jeg hatt lagret i flere år.
Men nå fant jeg ut hvor den kan stå.
Ved en stor stein passer den tror jeg.

At den er merket med aff. betyr visst at den 
"ligner på". Dette er helt i utkanten av hagen, 
og skog og diverse trær er på utsiden. Det passer bra.
Jeg har flere rhododendron arter som venter på planting.

Bl.annet rh. montroseanum som jeg tror ikke tåler alt
været hos meg. Så jeg planter den heller i ei stor potte. 
Sånn er den nå i større potte.

Et bilde fra nettet viser blomsten, og jeg påførte hvor 
blomsterbildet ble hentet.


Lysthuset står i nærheten ved en stor blomstrende rhodo.
Det røde huset til venstre er galleriet. Bildet lyver litt,
og galleriet står ikke så nært.

Her er et bilde fra innsiden av lysthuset som ble
tatt for noen dager siden.  Rhodoen synes her også.
Pluss en båt ute på sjøen, og flere bjørker mot havet.
Bjørkene tar av for all vinden hos meg.


Men her er en rhododendron som dufter.
Den ble kjøpt hos Olderviks rhododendronhage, og
det meste er stort på denne busken rh. 'Loderi Venus'.
Både blomster og blader. Jeg har hatt den i mange år.


Her er en mere synlig rhodo med sterkere farge.
Denne ble kjøpt hos et hagesenter såvidt jeg husker.
En blomstrende pryd-kirsebær står også i full blomst.




Men her er en staude som jeg ikke vet hva er.
Jeg fikk den hos venner som heller ikke kjenner navnet.
Den sto på stedet da de kjøpte tomta for mange år siden.
Den har flotte farger på bladene.
Jeg har bare satt den i potte til jeg vet hva det er.


Her er den lille avleggeren som står i potte.


Mine selvsådde hestekastanjer står i full blomst.
De ble sådd fra nøtter som jeg plukket fra trær mens
jeg jobbet hos NTNU, og nå er nøttene blitt store trær.



Jeg avslutter dette innlegget med et bilde fra utsiden
av drivhuset med et dryss av rosa blomster.
Det japanske kirsebærtreet heter 'Kanzan'.

12 kommentarer:

  1. Så herlig å se. For et flott drivhus og mange nydelige blomstrende trær. Våren er ei fin tid. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv. Det er mye som blomstrer på denne tiden.

      Slett
  2. Du har så mange flotte rhododendron, Martin. Du må ha en lav klimasone. Jeg har prøvd japanske kirsebær her, men de overlever ikke. Det er synd, for de er så vakre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er to stk japanske kirsebærtrær som ble plantet, og jeg fryktet at det gikk galt med dem da drivhuset ble bygget. Røttene til trærne fikk hard behandling, men trærne tålte det.

      Slett
  3. Det kan ta sin tid å finne rette plassen, ja. Flotte Rhododendron, og litt av et lysthus!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Både lysthuset og drivhuset ble bygget samtidig, og av samme firma. Lysthuset er ca 10 kvm, og drivhuset er noen og tyve kvm.

      Slett
  4. Dejlige billeder Martin, og jeg tror din spændende have med klipper og store sten er helt ideel til de forskellige Rhododendron. Alle de blomstrende træer er skønne nu - og så har du også et herligt lysthus!
    Din mystiske plante ligner fuldstændig Euphorbia griffithii Fireglow - eller på dansk: ild-vortemælk. Jeg har den selv i haven og det er en flot plante med fantastiske farver på både blade og blomster, og meget smuk i høsttiden også. Breder sig under jorden og kræver sin plads, men tåler tørke godt på grund af de dybe rødder. Mælkesaften i planten kan virke irriterende på nogle.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk for tips om navn på planten uten navn Ulla.
      Nå blir det googling.

      Slett
  5. Dejligt at finde det helt rigtige sted til din rhodo. Fine billeder af dine smukke kirsebærtræer. Det er bare en fornøjelse når de blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange små berg rundt omkring, og det er greit for planting av rhododendron.
      Kirsebærtrærne ble plantet for mange år siden, og de er nå blitt store.

      Slett
  6. Svar
    1. 'Kanzan' er fin når den har så mange blomster.

      Slett