tirsdag 28. mars 2017

Gammellåven i ny drakt.

Det er ei stund siden de to første låveinnleggene
ble skrevet her og her.
Været har vært krevende med mye vind og regn.

Selv om drenering og garasje i møkkakjelleren
enda gjenstår, begynner fasaden å bli ferdig.

Sånn var utgangspunktet. 
Sjarmerende, men lakk som en sil.


Her er nytt tak ferdig.


Jeg legger inn noen bilder fra endeveggen.
Så er det lettere å følge utviklingen.
Det starter med underpanel, vindsperre 
og utvendig panel. Hulltaking for nye vinduer.




Fra innsiden var det ganske luftig en periode.


Det utvendige panelet trekkes ned over muren,
men først ble det lektet ut for lufting.


Ny låvebro bygges, 
og så er det bare å leke seg litt.
Det er en fin plass til enda et drivhus ved endeveggen.
Men kanskje blir det en liten hønsegård. 



Mye innvendig gjenstår i låven,
men litt drivhussysler blir det allikevel.


Utendørs er det julerosene som titter fram.

onsdag 15. mars 2017

En blomst til deg

Det er en måned siden forrige innlegg.
Av den enkle grunn at det ikke har vært mulig
da bloggen var ute av drift.

Nå har jeg fått teknisk hjelp av en datakyndig kamerat.

Så her er noen blomster fra drivhuset i mars måned
til min kamerat helt tilbake fra Bispehaugen skole, 
........Stein Ivar.........
Dette er en blomst i ingefærslekta, Etlingera elatior.



Fra kaldtrommet velger jeg Mahonia 'Charity'.



 Pasjonsblomst 'Amethyst' bakfra, fra siden og forfra.



En duftende Crinum macowanii med mange knopper.

mandag 13. februar 2017

Alle hjerters dag

Jeg er ikke spesielt opptatt av disse dagene
som handelstanden elsker.
Men fant et bilde som passer til i morgen, Valentinsdagen.

Dette bildet ble tatt på Sri Lanka for et par-tre år siden.



Jeg husker jeg tok bildet i en privat hage, 
og jeg kjenner ikke til busken som frøkapselen hang på.

Nå er jo den tropiske øya på programmet hos
mange feriearrangører, 
og jeg anbefaler litt påkostet overnatting.
Eller går det som med meg i dette innlegget.

Jeg legger inn et par gamle bilder fra strandlivet.
Det er godt om plassen.



Oppdatert 18. februar 2017.
Jeg har fått tips fra en hagevenn om riktig navn.
Frøkapselen er fra Peanut Tree (Sterculia quadrifida).

søndag 12. februar 2017

Fanden på veggen

Da jeg forleden reiste meg opp fra tv-stolen,  
så jeg rett inn i disse øya.
Det avhenger av hvor du er i rommet.


Dermed fikk bildet av Andreas Widerøe Hagen
et nytt navn av meg :-) 
Mellom lysene fra ei gammel lampe med stearinlys
ga det intense blikket nærmest gåsehud.

dette innlegget kan du se hele bildet.

søndag 22. januar 2017

Rhododendron monanthum (rhodo som potteplante)

Rh. monanthum er på størrelse med ei vanlig potteplante,
og herdigheten gjør den ikke egnet utendørs hos meg.

Men det er helt greit. 
Den står i kaldtavdelingen i drivhuset og blomstrer nå.
Det er spesielt trivelig på denne tiden.
Ei gul "sol" som varmer øyet. 

  

Den lille busken hadde et par blomster i desember,
og kom med enda et par knopper nå i januar.


lørdag 31. desember 2016

Clerodendrum wallichii. Vakker vinterblomst.


Den sto i full blomst da jeg kjøpte den i april 2016.
dette innlegget kan du se hvordan den da så ut.

Etter avblomstring klippet jeg den ned.
Toppene satte jeg i jord, og de rotet seg lett.

De toppene som ikke ble nedklippet, 
satte dekorative frø som har røde begerblad (dekkblad).
Frøa har jeg sådd for å se om den også kan frøformeres.



Det er litt navneforvirring,
og jeg har sett den omtalt med flere navn.
C. laevifolium,  C. disparifolium og C. trichotomum.

Flott er den uansett. 
At den nå blomstrer i desember er ikke noe minus.
Hos meg er den årets fineste juleblomst (nyttårsblomst).




Litt nærmere innpå blomsten, 
og du ser hvor sart den er.


Det er nyttårsaften,
og det feires med en stilisert Clerodendrum wallichii .