Denne kjøpte for 9-10 år siden av O. J. Larsen,
og fikk både den og rh rex sendt i posten fra Ålesund.
Rh alutaceum plantet jeg i går, og den ser nå sånn ut.
Den står på oversiden av bolighuset.
En liten Hagesildre er plantet ved siden av rhodoen.
Været spiller på lag, og det regner.
Dermed passer det å finne et sted til rhododendron rex.
Den kan bli veldig stor, og jeg tror jeg planter den ved
et av mine mange berg. Sånn sett er jeg heldig.
Her er rh rex i potta, men den får det bedre i dag.
Jeg har også tatt opp noen liljeløker som har formert
seg. De er plantet sånn at det er 3 løker i hver potte,
og det blir gjerne populært med pyrineerliljer for
besøkende i sommer. De er ikke tilgjengelig på
hagenterene. Litt rart synes jeg. Så hardføre som de er.
Mens jeg sitter og skriver ser jeg bort på ei kurv som
stammer fra den tiden jeg reiste rundt på verdenshavene.
Jeg kjøpte to sånne kurver i litt forskjellige størrelser, og
jeg har tidligere brukt dem til aviser, men nå er det annet bruk.
Jeg mønstret av båter i Norge,
Sverige eller andre egnede steder hvis det passet.
Da var det mulig å ta med denslags hjem.
Her fant jeg et par bilder av små båter som lokale folk
brukte for å selge denslags i Vestafrika (tror jeg det var).
Her ligger båten jeg jobbet på i ei elv.
Jeg tar med litt vintergrønt fra hagen.
Apeskeskrekken er nå blitt over 5 meter høy.
Det andre treet er Skjermtre (sciadopitys verticillata).
Den er ikke like herdig som apeskrekken,
og jeg har allerede mistet et Skjermtre.
Litt nykjøpt i vinduskarmen tar jeg med.
Jeg synes kløverplanta 'Estelle' er fin.
I sommer kan den være ute.
Jeg husker sånne kurver fra min barndom på 60 tallet, og det var sikkert noen sjømenn som hadde tatt de med seg hjem. Liljeløkene fra deg har jeg ventet på å se lenge nå, men det har vært så kaldt her at de har ikke blitt synlige før nå. Ja, det er i grunnen rart at de ikke selges i hagesentere for de er jo hardføre når de overlever her hos meg.
SvarSlettFlott apeskrekk!
Løkene på pyrineerliljer vokser seg store hvis de får stå i fred noen år. Det er vel gjerne derfor de deler seg etter hvert. Jeg har sett at folk er uenige om blomsten dufter godt eller vondt. Jeg synes bare de dufter sommer.
SlettPyrineerliljer har jeg aldri hørt om, du må legge ut et bilde en gang. Flott kurv. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg
SvarSlettHvis du søker på min blogg, så vil du finne mange bilder av dem. Jeg la også ut bilder av lilium pyrenaicum på Hagepraten mens den var aktuell.
SlettHvis du ønsker deg ei svært hardfør gul krøllilje, så kan jeg sende deg noen løker.
SlettDu har mye spennende som jeg kan tenke meg i bytte. Dette er ei fin tid for å plante.
Du kan søke både pyrineerilje og pyrineerliljer for å få bedre treff.
SlettJa, pyrineliljer er hardføre og mer enn villige. Jeg flyttet nettopp en gruppe selvsådde til et nytt sted. De hadde flydd fra en side av hagen til en annen. Eventuelt ved hjelp av maur. Praktfulle trær du viser!
SvarSlett/Irene
Her hos meg har disse liljene vært så lenge jeg kan huske. Men jeg vet ikke hvor mine besteforeldre fikk liljene fra.
SlettSå morsomt å se at du nevner O.J.Larsen i dette innlegget ditt. Jeg var på hagevandring hos han i går, og om du vil se fra det så kan du gå inn på min blogg. Jeg kan dessverre ikke navna på plantene, slik som du kan. Hilsen fra Liv
SvarSlettDet er vel naturlig at den som har kjøpt plantene kan plantenavnet bedre enn andre. O.J. Larsen har solgt planter i mange år og han og flere andre selger rhododendron arter. Larsens planter er ganske små, og dermed ganske billig.
SlettJa, det kan ta noen år før plantene blir store. Tålmodighet er vel endel av det å være hageentusiast :)
Slett